mistrzowie

Bandysionki

Jedna z najdłużej istniejących, ciesząca się ogromnym uznaniem i wielokrotnie nagradzana żeńska grupa śpiewacza z Kurpi Zielonych. 

Zdecydowana większość pieśni wykonywanych przez Bandysionki pochodzi z przekazu naturalnego. Ich surowy, intensywny śpiew zachował wiele cech charakterystycznych dla dawnego stylu wykonawczego Puszczy Zielonej (bogata ornamentyka, apokopa, strój nietemperowany, wolne tempa, metra nieparzyste).

W bogatym i niezwykle różnorodnym repertuarze grupy znajdują się pieśni leśne, polne, trampane (taneczne), zastolne (biesiadne), obrzędowe pieśni weselne, pogrzebowe i nabożne na cały rok kościelny.

Na przestrzeni lat grupę współtworzyły: Bronisława Świder (1933), Antonina Deptuła (1940), Marianna Kuta (1839), Maria Piórkowska (1935), Marianna Bączek (1931) oraz Aleksandra Deptuła. Okresowo występowały w niej również Apolonia Koziatek (śp.) i Zofia Gut (1949). Bandysionki powstały z połączenia dwóch uznanych grup śpiewaczych: istniejącej od lat 80-tych grupy „Bandysie”, w której oprócz Bronisławy Świder, Marianny Bączek i Aleksandry Deptuły śpiewała również Władysława Dąbrowska (śp.), oraz powstałej prawie dziesięć lat później grupy Bandysie II (zwanej również Bandysie-Korzenie), w której oprócz Antoniny Deptuły, Mariany Kuty i Marii Piórkowskiej, śpiewała Franciszka Biedka (śp.). Od roku 2017 Śpiewaczki spotykają się w składzie: Bronisława Świder, Antonina Deptuła, Marianna Kuta. 

Nagrania z udziałem Śpiewaczek z Bandyś, znajdują się w archiwach Polskiego Radia i Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz na kilku wydawnictwach płytowych. Poza działalnością koncertową, Bandysionki od wielu lat poświęcają się przede wszystkim przekazywaniu tradycji młodszemu pokoleniu, dzięki czemu doczekały się licznego grona uczniów z Kurpi i całej Polski. Od roku 2018 lokalnie działają w międzypokoleniowej grupie śpiewaczej Kontynuatorki Tradycji z Bandyś, gdzie pełnią rolę nauczycielek.

 

Tekst – Olga Stopińska

 

______________________________________________________________

Artykuł powstał w ramach projektu „Współczesne konteksty
i praktyki w obszarze muzyki tradycyjnej”
realizowanego przez Forum Muzyki Tradycyjnej

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury